7258 sayılı Kanun: Yasadışı Bahis Oynama, Oynatma, Oynanmasına Yer veya İmkân Sağlama Suçu ve Cezası

7258 sayılı Kanun Kapsamında Yasadışı Bahis Oynatma ve Oynanmasına Yer veya İmkân Sağlama, Suçu ve Cezası - Yasadışı Bahis Oynama - Yasadışı bahis oynamaya teşvik - 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun - Kayseri Ceza Avukatı- Kayseri Ağır Ceza Avukatı - Zülküf Arslan Hukuk Bürosu

7258 sayılı Kanun Kapsamında Yasadışı Bahis Oynama ve Oynatma

Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun

Kanun Numarası: 7258 Kabul Tarihi: 29/4/1959

Yayımlandığı Resmî Gazete Tarihi: 9/5/1959 Sayısı: 10201

24/1/1989 Tarih ve 356 sayılı KHK’nin 6 ncı maddesi ile bu kanunda ve diğer mevzuattaki gençlik ve spor faaliyetleri ve hizmetlerine ilişkin hükümlerde yer alan “Beden Terbiyesi ve Spor Genel Müdürlüğü” ibareleri “Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü”, “Beden Terbiyesi ve Spor İl ve İlçe Müdürlükleri” ibareleri “Gençlik ve Spor İl ve İlçe Müdürlükleri”, “Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı” ibareleri “Başbakanlık” ve “Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanı” ile “Bakan” ibareleri “Başbakan” olarak değiştirilmiştir.

22/2/2007 tarihli ve 5583 sayılı Kanun’un 1 inci maddesi ile bu Kanunun başlığı “Futbol Müsabakalarında Müştrek Bahisler Tertibi Hakkında Kanun” iken “Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun” olarak değiştirilmiştir.

Anayasa Mahkemesinin 7/12/2023 Tarihli ve E: 2021/125, K: 2023/213 Sayılı Kararı ile bu Kanunun 1., 3., 4., ek 2. ve geçici 1 ila geçici 3. Maddelerinin yürürlükten kaldırılması iptal edilmiştir.

Madde 1

(Mülga:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

Madde 2

Anayasa Mahkemesinin 7/12/2023 Tarihli ve E: 2021/125, K: 2023/213 Sayılı Kararı ile bu maddenin ikinci ila altıncı fıkralarının yürürlükten kaldırılması iptal edilmiştir.

(Değişik: 22/2/2007 – 5583/2 md.)

(Mülga birinci cümle: 3/6/2011-KHK-638/31 md.) Teşkilat Başkanlığı söz konusu yetkisini bizzat kullanabileceği gibi kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel kişilerine devredebilir veya mal ve hizmet satın alma yoluna gidebilir.

(Mülga ikinci fıkra:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

(Mülga üçüncü fıkra:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

(Mülga dördüncü fıkra:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

(Mülga beşinci fıkra:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

(Ek fıkra: 13/2/2011-6111/214 md.; Mülga altıncı fıkra:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

(Ek fıkra: 3/6/2011-KHK-638/31 md.; Değişik fıkra:2/7/2018-KHK-703/90 md.) Bayiliklerin nerede kurulacağını ve sayısını tespit etmek, bayi müracaatlarını değerlendirerek uygun görülen kişilerle sözleşme işlemlerini yapmak ve ruhsatlarını düzenlemek, bayi listelerini sürekli izleyerek bayi sayılarındaki değişiklikleri takip ve tespit etmek, bayilik teşkilatının mevzuata uygun ve düzenli şekilde işlemesi için gerekli olan ve yönetmelikte öngörülecek veya Teşkilat Başkanı tarafından istenecek denetim ve kontrolleri yapmak görev ve yetkileri, 21/2/2008 tarihli ve 5738 sayılı Spor Müsabakalarına Dayalı Sabit İhtimalli ve Müşterek Bahis Oyunlarının Özel Hukuk Tüzel Kişilerine Yaptırılması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında Teşkilat Başkanlığınca kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel kişilerine devredilebilir veya mal ve hizmet satın alma yoluna gidilebilir.

Anayasa Mahkemesinin 7/12/2023 Tarihli ve E: 2021/125, K: 2023/213 Sayılı Kararı ile bu fıkra iptal edilmiştir. Kararın Resmî Gazete’de yayımlanmasından başlayarak oniki ay sonra (5/6/2025) yürürlüğe gireceği hüküm altına alınmıştır.

(Ek fıkra: 28/11/2017-7061/12 md.) Bu maddenin üçüncü fıkrasının (2) numaralı bendinin (c) alt bendi ve (5) numaralı bendinin (a) alt bendi ile (12) numaralı bendinde belirtilen görev ve yetkiler, 21/2/2008 tarihli ve 5738 sayılı Spor Müsabakalarına Dayalı Sabit İhtimalli ve Müşterek Bahis Oyunlarının Özel Hukuk Tüzel Kişilerine Yaptırılması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesi kapsamında Teşkilat Başkanlığınca kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel kişilerine devredilebilir veya mal ve hizmet satın alma yoluna gidilebilir.

Madde 3

(Mülga:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

Madde 4

(Mülga:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

Madde 5

(Değişik: 12/7/2013-6495/3 md.)

Kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın;

a) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.

b) Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayan kişiler, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.

c) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişiler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.

ç) Kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.

d) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılır.

Bu madde kapsamına giren suçlarla bağlantılı olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.

Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.

Bu madde kapsamına giren suçlarla ilgili olarak, 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun erişimin engellenmesine ilişkin hükümleri uygulanır.

Bu madde kapsamına giren suçların işlendiği işyerleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.

(Ek fıkra: 15/8/2017-KHK-694/23 md.; Aynen kabul: 1/2/2018-7078/23 md.) Birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde düzenlenen suçlar ile 5237 sayılı Kanun’un 228 inci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarında düzenlenen suç bakımından 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun;

a) 128 inci maddesinde yer alan taşınmazlara, hak ve alacaklara elkoyma,

b) 135 inci maddesinde yer alan iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması,

c) Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenip işlenmediğine bakılmaksızın 139 uncu maddesinde yer alan gizli soruşturmacı görevlendirilmesi,

ç) 140 ıncı maddesinde yer alan teknik araçlarla izleme,

tedbirlerine ilişkin hükümler uygulanabilir.

(Ek fıkra:22/4/2022-7405/48 md.) Bu Kanunda tanımlanan suçlara ilişkin delil veya emarelerin tespiti hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı, doğrudan Cumhuriyet başsavcılığına başvuruda bulunabilir. Soruşturma sonunda verilecek kovuşturmaya yer olmadığı kararları Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ edilir ve Spor Toto Teşkilat Başkanlığı bu kararlara itiraz edebilir.

(Ek fıkra:22/4/2022-7405/48 md.) Bu Kanunda tanımlanan suçlar dolayısıyla açılan davalarda mahkeme, iddianamenin bir örneğini Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ eder. Başvuru yapılması hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı açılan davaya katılan olarak kabul edilir.

Madde 6

(Mülga: 22/2/2007 – 5583/4 md.)

Ek Madde 1

(11/1/1983 – 2777/1 md. ile gelen numarasız ek madde hükmü olup teselsül için numaralandırılmıştır. Değişik: 22/2/2007 – 5583/5 md.)

Futbol ve diğer spor müsabakaları üzerinde sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunları tertip ve uygulamasından doğacak ikramiyeye ilişkin dava hakkı, sabit ihtimalli ve müşterek bahisler ile şans oyunlarının tertip edildiği tarihten itibaren bir yıl geçmekle düşer.

Biletlerin kurumda kalan kuponları tertip tarihinden itibaren onsekiz ay geçtikten sonra muhafaza edilmez. Ancak açılmış bulunan davalarla ilgili kuponlar bu davalar sonuçlanıncaya kadar saklanır.

Ek Madde 2

(Ek: 20/2/2014-6525/2 md.; Mülga:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

Geçici Madde 1

(Mülga:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

Geçici Madde 2

(13/7/1984 – 3040/3 md. ile gelen numarasız geçici madde hükmü olup madde teselsül için numaralandırılmıştır.)

(Mülga:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

Geçici Madde 3

(Ek: 22/2/2007 – 5583/6 md.) (Mülga:2/7/2018-KHK-703/90 md.)

Madde 7

Bu kanun neşri tarihinden 6 ay sonra mer’iyete girer.

Madde 8

Bu kanunun hükümlerini icraya İcra Vekilleri Heyeti memurdur.

7258 sayılı Kanun Kapsamında Yasadışı Bahis Oynama ve Oynatma Suçu ve Cezası

Şans oyunları ve bahis, birçok insan için zahmetsiz ve cezbedici para kazanma yolu olarak görülmektedir. Bu yolla kişiler, düşük bir sermaye ve emek ile çeşitli spor müsabakalarının sonucunu veya diğer bahis konularını doğru tahmin etmek suretiyle yüksek kazanç elde etmeyi amaçlamaktadırlar. Ancak yasadışı bahis ve şans oyunları; organize suç ve terör örgütlerinin faaliyetlerinin finansmanını sağlamak, kara para aklamak, vergi kaçırmak gibi amaçlarla da kullanılmaktadır. Bu kapsamda mevzuat gereği ilgili kurumun verdiği bir yetki, lisans veya ruhsata bağlı olmadan izinsiz bir şekilde hukuka aykırı tüm bahis veya kumar sitelerinde yapacağınız işlemlerde yasadışı bahis suçu nedeniyle hapis cezası ve adli para cezası karşı karşıya gelebileceğinizi Ayrıca yasadışı bahis kapsamında banka hesaplarını kullandırmanın suç teşkil ettiğini ve cezası olduğunu unutmamalısınız.

Türkiye’de spor bahis veya şans oyunları oynatma yetkisi Spor Toto Teşkilat Başkanlığı’nındır. Spor Toto Teşkilat Başkanlığı, bahis oyunları oynatmak üzere ‘sabit bayi’ veya ‘sanal ortam bayi’ ruhsatı verir. Yasadışı bahis, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından verilen lisans veya ruhsat olmaksızın bahis oynatılması suçudur. Hukuka aykırı bahis ve şans oyunlarının oynatılmasının yaptırımı, 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun ile düzenlenmiştir. Yasadışı bahis oynatmak, oynaması için yer ve imkan sağlamak, oynanmasını teşvik etmek veya yasadışı bahise dayalı paranın nakline aracılık etmek ciddi cezai yaptırımlarla sonuçlanır. Yasadışı bahis oynayan kişilere idari para cezası uygulanırken, yasadışı bahis oynatanlar ise hapis ve adli para cezası riskiyle karşı karşıya kalmaktadır.

7258 sayılı Kanun, tüm spor müsabaka ve oyunlarına ilişkin oynatılan yasadışı bahis ve şans oyunlarını kapsamaktadır. Yurtiçinde ve yurtdışında yasadışı bahis veya şans oyunu oynatılmasını, oynanmasına yer ve imkan sağlanmasını cezalandıran 7258 sayılı Kanun’un 5. maddesine göre yasadışı bahis suçu ve kabahati teşkil eden fiiller şunlardır:

Sabit ihtimalli veya müşterek bahis oynatma suçu (md.5/1-a),

Yasadışı bahis oynanmasına yer veya imkân sağlama suçu (md.5/1-a),

– Yurt dışında oynatılan her çeşit bahis veya şans oyunlarının Türkiye’den oynanmasına imkan sağlama suçu (md.5/1-b),

Yasadışı bahis suçları ile bağlantılı paranın nakline aracılık etme suçu (md.5/1-c),

Kişileri reklam vermek ve sair surette yasadışı bahis oynamasına teşvik etme suçu (m.5/1-ç),

Yasadışı bahis oynama kabahati (m.5/1-d).

7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (a) ve (b) bentlerinde düzenlenen suçlar, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 228. maddesinde düzenlenen kumar oynanması için yer veya imkân sağlama suçuna göre özel norm niteliğinde olduğundan fail hakkında öncelikli olarak 7258 sayılı Kanun hükümleri uygulanmaktadır.

7258 sayılı Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen suçların meydana gelebilmesi için her şeyden önce ortada bir spor müsabakası üzerinde kanuna dayalı olmaksızın oynatılan bir bahis veya şans oyununun bulunması gerekmek­tedir. Bu nedenle, anılan suçların kapsamının belirlenebilmesi için öncelikle hangi faaliyetlerin spor ve spor müsabakası kapsamı içerisinde değerlendiril­mesi gerektiğinin belirlenmesi şarttır. Bu kapsamda, spor ve spor müsabakası kavramları ile spor müsabakaları üzerinde oynanan bahis veya şans oyunlarına ilişkin genel düzenlemelerin incelenmesi gerekmektedir.

“Spor müsabakası”, “Sabit ihtimalli bahis” ve “müşterek bahis” terimleri, Spor Müsabakalarına Dayalı Sabit İhtimalli ve Müşterek Bahis Oyunları Uygulama Yönetmeliği’nde tanımlanmıştır.

– Spor Müsabakası: Yurt içinde ve yurt dışında ilgili kurum ve kuruluşlarca tertiplenen resmi, özel, temsili, ulusal veya uluslar arası spor karşılaşmalarını ifade etmektedir (md.4/a).

– Müşterek bahis oyunları: Yurt içinde ve yurt dışında tertiplenen spor müsabakalarına ait sonuçların tahmin edilmesi üzerine oynatılan, hâsılatın önceden belirlenen ikramiye yüzdesinin, doğru sonucu tahmin eden iştirakçiler arasında paylaştırıldığı bahis oyunlarını ifade etmektedir (md.4/ö).

– Sabit ihtimalli bahis oyunları: Yurt içinde ve yurt dışında tertiplenen spor müsabakalarına ait sonuçların veya etkinliklerin tahmin edilmesi esasına göre oynatılan ve iştirak edenler arasından doğru tahmin edenlere, önceden belirlenen bahis oranlarıyla ikramiye kazandıran oyunları ifade etmektedir (md.4/u).

7258 sayılı Kanun’un 5. maddesi kapsamında düzenlenen suçlara konu olacak oyunun “bahis” ya da “şans oyunu” niteliği taşıması şarttır. Spor müsabakaları üzerinde düzenlenen bir oyunun bahis veya şans oyunu niteliği taşımaması halinde anılan Kanun kapsamında yasadışı suçu oluşmayacağı için bu kapsamda ceza verilmesi de mümkün değildir. Dolayısıyla bahis ve şans oyunlarının da genel çerçevesinin ortaya konulması gerekecektir. Bahis, Türk Dil Kurumu Güncel Sözlüğü’nde “görüşünde veya iddiasında haklı çıkacak tarafa bir şey verilmesini kabul eden sözlü anlaşma” olarak tanımlanmıştır. Şans oyunu ise yine Türk Dil Kurumu Güncel Sözlüğü’ne göre; talih oyunu, önceden ödeme yapılıp daha sonra şansa dayalı olarak para kazanılan piyango, loto, spor toto, at yarışı gibi oyunlardır.

Yasadışı Bahis Suçunun Unsurları

1- Yasadışı Bahis Suçunda Korunan Hukuki Yarar

Öğretide 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen suçlarla korunan hukuki yararın, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 228’inci maddesinde düzenlenen kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçu ile aynı olduğu ifade edilmektedir. Bununla birlikte bu suçlar ile korunan hukuki yararın ekonomik düzen ve kamu güveni olduğunu görüşü de ileri sürülmüştür. Anayasa Mahkemesi’ne göre de bu suçlar ile korunan hukuki yararın, Türk Ceza Kanunu’nun 228. maddesinde düzenlenen kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçuyla benzer olarak genel ahlak, toplum ve çocukların kumardan korunması ve bunların yanında devletin verdiği izin ve yetkiye dayanarak bahis ve şans oyunu düzenleyen kişilerle bu kişilerin gelirlerinden pay alan kamu kurum ve kuruluşlarının mali çıkarlarıdır.

2- Yasadışı Bahis Suçunun Maddi Unsurları
a- Yasadışı Bahis Suçunun Konusu

Öğretide, 7258 sayılı Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen yasadışı bahis veya şans oyunu suçlarının konusunun, bahis veya şans oyunu oynayan kişiler olduğunu savunan görüşler ileri sürülmüştür. Yargıtay 19’uncu Ceza Dairesi’nce “suçun konusunu yasadışı bahis veya şans oyunu oynayan kişiler oluşturmaktadır.” şeklinde kararlar verilmiştir.

Bu kapsamda 7258 sayılı Kanun’un 5. maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentlerinde düzenlenen bahis ve şans oyunu oynatma suçlarının konusu, hukuka aykırı şekilde bahis veya şans oyunu oynayan kişilerdir. Anılan maddenin (ç) bendinde düzenlenen kişileri yasadışı bahis veya şans oyununa teşvik etme fiilleri bakı­mından, suçun konusunu bahis oynamaya teşvik edilen kişiler oluşturmaktadır. Bununla birlikte anılan maddenin (c) bendinde düzenlenen yasadışı bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık etme suçu­nun konusu ise, nakline aracılık edilen paradır.

b- Yasadışı Bahis Suçunda Fail ve Mağdur

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen yasadışı bahis veya şans oyunlarına ilişkin suçlar, özgü suç niteliği taşımadığı için herkes tarafından işlenebilir.

Öğretide yasadışı bahis veya şans oyunu suçlarının mağdurunun bütün toplum olduğu görüşü ileri sürülmüştür. Yasadışı bahis ve şans oyunu suçlarının mağdurunun bütün toplum olduğu yönünde Yargıtay kararları da bulunmaktadır. Kanaatimizce de yasadışı bahis suçlarının mağduru, toplumu oluşturan bütün bireylerdir. Başka bir görüşte ise, suçun mağdurunun Spor Toto Teşkilat Başkanlığı olduğu ileri sürülmüştür. Bununla birlikte yasadışı bahis suçunda mağdurun ancak fiilin işlendiği sırada hayatta olan bir gerçek kişi olabileceği; dolayısıyla devlet veya devletler topluluğu gibi tüzel kişilerin “mağdur” sıfatını haiz olamayacağı, bunların ancak suçtan zarar gören olabileceği görüşü de ileri sürülmüştür. Bu husus özellikle yasadışı bahis ve şans oyunu suçlarında zincirleme suça ilişkin hükümlerin uygulanması ve kamu davasına katılma konusunda önem taşımaktadır.

c- Yasadışı Bahis Suçunu Oluşturan Eylemler

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un ilk halinde yalnızca futbol müsabakaları üzerinde düzenlenen bahis ve şans oyunları kapsama alınmışken, bu kapsam daha sonra genişletilmiş ve bütün spor dalları Kanun kapsamına dahil edilmiştir. Bu nedenle 7258 sayılı Kanun’un sadece futbol değil, tüm spor dallarında gerçekleşen müsabakalar bakımından uygu­lanması gerekecektir. Anılan Kanun kapsamında düzenlenen yasadışı bahis ya da şans oyunu suçlarının temel olarak üç kategoride incelenebileceği söylenebilir. Buna göre, 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (a) ve (b) bentlerinde düzenlenen spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatmak ya da oynanmasına yer veya imkan sağlamak fiilleri ile yurtdışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlamak fiili, esasen yasadışı bahis veya şans oyunu oynatmak, oynanmasını sağlamak veya oynanmasını kolaylaştıracak faaliyetlerde bulunmak niteliği taşıdığı için aynı başlık altında incelenmektedir. Yasadışı bahis veya şans oyunlarının oynanmasına teşvik etmek veya bu oyunlara ilişkin para trafiğine aracılık etmek fiilleri ise ayrı başlıklarda ele alınmaktadır.

3- Yasadışı Bahis Suçunun Manevi Unsuru

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen yasadışı bahis veya şans oyunu suçları ancak kasten işlenebilir. Dolayısıyla yasadışı bahis veya şans oyunu suçlarının taksirle işlenebilmesi mümkün değildir.

Öğretide yasadışı bahis suçlarının olası kastla işlenmesinin mümkün olmadığı, ancak doğrudan kastla işlenebileceği ifade edilmektedir. 7258 sayılı Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen suçların olası kastla işlenip işlenemeyeceği sorunu, ancak suçun kanuni tipinde yer verilen hukuka aykırılığın işlevinin incelenmesi ile mümkündür. 7258 sayılı Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen fiillerin de ancak “kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın” işlenmesi halinde suç teşkil edeceği belirtilerek, hukuka aykırılığa suç tipinde de özel olarak yer verilmiştir. Ayrıca öğretide, bir fiilin münhasıran yetkili merciin izni olmaksızın işlenmesi halinde cezalandırmaya değer bir haksızlık niteliği taşıması halinde, bunun suçun tipikliğinin bir unsuru olduğu ifade edilmektedir. Bu kapsamda yasadışı bahis suçları bakımından failin kastının hukuka aykırılığı da kapsaması, başka bir deyişle fai­lin kanunun verdiği yetkiye dayalı olmadığının bilincinde olarak 7258 sayılı Kanun md. 5’te tanımlanan fiillerden birisini işlemesi gerekir. Anılan sebeplerle 7258 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen yasadışı bahis ve şans oyunu suçları ancak doğrudan kastla işlenebilecektir.

Yasadışı Bahis Oynatma Suçu ve Cezası

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’a göre, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunları oynatmak suç olarak düzenlenmiştir. 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (a) bendinde düzenlenen suç; spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatma ya da oynanmasına yer veya imkan sağlama fiilleriyle işlenebilir. Bu suç, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nda düzenlenen kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçunda olduğu gibi seçimlik hareketle işlenebilir. Yasadışı bahis oynatma suçu, yasadışı bahis veya şans oyununun fail tarafından bizzat düzenlenmesi veya düzenleme sürecine herhangi bir fiil ile dahil olunmasıyla gerçekleşir. Suç genel kastla işlenebilen bir suçtur.

Yasadışı bahis oynatma suçunun oluşması için, yasadışı bahis oynatan kişinin menfaat temin etmesi şartı aranmaz. Başka bir ifadeyle yasadışı bahis oynatanlar hiçbir menfaati olmasa dahi 7258 sayılı Kanun hükümleri kapsamında üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılmaktadır.

Türkiye’de spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunları oynatma yetkisine Spor Toto Teşkliat Başkanlığı veya başkanlığın yetki verdiği gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri sahiptir. Spor Toto Teşkilat Başkanlığı, sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunlarını oynatmak üzere “sabit bayi” veya internet üzerinden oynatmak için “sanal ortam bayii” ruhsatı vererek gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerine izin verebilir. Spor Toto Teşkilat Başkanlığı’nın verdiği ruhsatlar dışında, izinsiz bahis oynatmak 7258 sayılı Kanun’a göre cezalandırılan bir suçtur.

Yasadışı bahis veya şans oyunu oynanması bir suç olmayıp, 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (d) bendinde bir kabahat olarak düzenlenmiştir.

7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (b) bendinde düzenlenen suç ise, yurtdışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkan sağlamak fiili ile işlenebilir. Öğretide, oyunun Türkiye’de oynanmasına imkan sağlanması nedeniyle suçun Türkiye’de işlenmiş sayılacağı fakat oyunun yurtdı­şında hazırlanması nedeniyle oluşabilecek tereddütlerin giderilmesi amacıyla bu bent kapsamındaki suçun düzenlendiği ifade edilmektedir.

7258 sayılı Kanun kapsamında yasadışı bahis ve şans oyunu oynatma suçlarının oluşabilmesi için, bu fiillerin Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından izin verilmeksizin veya izin verilmiş ise de bu iznin sınırlarını aşa­cak şekilde işlenmesi gerekmektedir.

Yurtdışında lisansı olan ancak Türkiye’de lisansı veya ruhsatı bulunmayan bahis siteleri de yasadışı bahis kapsamında değerlendirilmektedir.

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen yasadışı bahis ve şans oyunu oynatma suçlarının tamamlanabilmesi için belirli bir neticenin ortaya çıkmasına gerek bulunmamaktadır. Fail tarafından spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatma ya da oynanmasına yer veya imkan sağlama veya yurtdışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkan sağlamak fiillerinden birinin işlenmesi suçun oluşması için yeterlidir. Ancak fiil, yasadışı bahis veya şans oyununun oynatılacağı internet sitesinin kurulması gibi failin kastını ortaya koyacak kısımlara ayrılabiliyorsa, bu suç teşebbüse de elverişli hale gelecektir.

Yasadışı Bahis Oynanmasına Yer veya İmkân Sağlama Suçu

Yasadışı bahis veya şans oyunlarının oynanması için başkalarına yer veya imkan sağlanması halinde 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun kapsamında suç oluşur. Yer sağlama, yasadışı bahis veya şans oyununun oynanacağını bilerek, bu oyunun oynanabileceği gerekli fiziksel ortamın sağlanmasını ifade etmektedir. İmkân sağlama ise yasadışı bahis veya şans oyununun oynanabilmesi için gerekli olan kupon, kupon yazdırma makinası gibi araç ve gereçler ile teknik altyapının sağlanması, paranın temin edilmesi veya kolluk güçlerinin işlem yapmasını engelleyici önlemlerin alınması gibi fiilleri ifade etmektedir.

Yer ve imkan sağlama fiili, doğası gereği suça yardım etme kapsamında değerlendirilmesi gereken bir fiil iken, 7258 sayılı Kanun bu fiili başlı başına bir suç tipi olarak düzenlediğinden, yasadışı bahis veya şans oyuna oynanmasına yer ve imkan sağlama fiilinin işlendiği tespit edildiğinde yardım etme hükümleri uygulanmadan fail 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (a) bendi kapsamında üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılacaktır.

7258 sayılı Kanun kapsamında yasadışı bahis oynanmasına yer veya imkân sağlama suçunun oluşması için; yasadışı bahis sitelerine bağlantı yoğunluğunun dikkate alınması, bahis sitelerine erişimlerin sayısı, düzenlenen kupon sayısı, listeler vb. suçu ispata yarayan bulguların elde edilmesi gerekir. Bu kapsamda failin işlettiği veya zilyedi olduğu yerden kendisinin veya başkalarının bahis sitelerine girmesi tek başına yasadışı bahis suçunun işlendiğinin kanıtı olamaz.

Yurt Dışında Oynatılan Bahis veya Şans Oyunlarının Türkiye’den Oynanmasına İmkan Sağlama Suçu

Yurt dışında oynatılan her çeşit bahis veya şans oyunlarının internet yoluyla erişim sağlanarak Türkiye’den oynanmasına imkan sağlanması, 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un 5/1. maddesinin (b) bendinde suç olarak düzenlenmiştir. Bu kapsamda yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlayan kişiler, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır. Failin işlettiği veya zilyedi olduğu yerden kendisinin veya başkalarının sadece yurt dışı bağlantılı bahis sitelerine girmesi tek başına suçun işlendiğinin kanıtı olamaz.

Öğretide yasadışı bahis veya şans oyunu oynatma fiilinin 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (b) bendi kapsamında değerlendirilebilmesi için, üzerine bahis veya şans oyunu oynanan spor müsabakasının Türkiye dışında oynanması gerektiği şeklinde görüşler ileri sürülmüştür. Yargıtay 19. Ceza Dairesi istikrarlı şekilde, internet üzerinden işlenen 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (a) veya (b) bentleri kapsamında kalabilecek bir suçun hangi bent kapsamında kalacağının tespitinde, suç tarihinde internet sitesinin bulunduğu yerin araştırılması gerektiği yönünde karar vermiştir. (Yargıtay 19. Ceza Dairesi 15/06/2021 tarihli ve 2020/4413 E., 2021/6614 K. sayılı kararı)

Yargıtay çeşitli kararlarında ayırt edici unsurun belirlenmesinde, somut olayda oynatılan bahis veya şans oyununun yurt dışında mı yoksa yurt içinde mi oynatıldığının değerlendirilmesi gerektiğine karar vermiştir.

Yargıtay 19. Ceza Dairesinin 06/02/2018 tarihli ve 2016/7954E., 2018/975 K. sayılı kararına göre;

Sanıkların, suç tarihi itibarı ile yürürlükte bulunan ve lehine olan 7258 sayılı Kanun’un 5. maddesinin hangi fıkrasında sayılan eylemden sorumlu olduğunun tespiti açısından, erişim sağlanan bahis oyunlarının yurt dışında oynatılan bahis oyunları olup olmadığının tespiti ko­nusunda ek bilirkişi raporu aldırılmadan eksik kovuşturma ile karar verilmesi (…) bozmayı ge­rektirmiştir…”

İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi 16. Ceza Dairesi’nin 29/11/2016 tarihli ve 2016/68E., 2016/57K. sayılı kararına göre de;

“… bilirkişi tevdii ile … isimli sitede oynatılmış olan bahis kuponlarına erişimi engelleyen yazılımın çözümü yaptırılarak bahis kupon içeriklerine ulaşıldığı takdirde oynanan bahislerdeki futbol müsabakalarının Türkiye’deki futbol takımlarına mı yoksa yabancı futbol takımlarına mı ilişkin olduğu hususunda rapor aldırılarak sanığın yurt içinde oynanan spor müsabakalarına ilişkin bahis oynattığı değerlendirildiği takdirde 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (a) bendinden, yurt­dışında oynanan spor müsabakalarına ilişkin bahis oynattığının tespit edilmesi halinde ise 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (b) bendinden hüküm tesisi gerekir…”

Yargıtay 7. Ceza Dairesi’nin 2021/28489E., 2022/3628K. sayılı ve 28.02.2022 tarihli kararına göre de;

7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (a) bendinde belirtilen suçun oluşması için, sanık tarafından oynatılan bahis oyunlarına ilişkin kuponlarda yer alan lig ve/veya müsabakaların yurt dışı kaynaklı olmasının yeterli olmadığı, internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkan sağlanan sitelerin yurt dışı kaynaklı olduğunun tespit edilmesi gerektiği, Yargıtay bozma ilamı sonrasında alınan ve hükme esas alınan bilirkişi raporunda ise bu yönde herhangi bir tespitin yapılmadığının anlaşılması karşısında, iş yerinde kupon ele geçen ve bahis oynattığı ikrarı ile de sabit olan sanığın, 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (a) bendi uyarınca mahkumiyetine karar verilmesi yerine, hatalı kabul ve gerekçe ile anılan Kanunun 5/1. maddesinin (b) bendi uyarınca mahkumiyetine karar verilerek sanık hakkında fazla ceza tayin edilmesi, bozma nedenidir.

Yargıtay 19. Ceza Dairesi’nin 2017/721E., 2018/2249K. sayılı ve 01.03.2018 tarihli kararına göre;

“Sanığın sahibi olduğu işyerinde bulunan ve dava konusu olay sebebiyle el konulan bilgisayarın, konusunda uzman bilirkişiye tevdi edilerek, sanığın; internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın spor müsabakaları ile ilişkili olarak sabit ihtimalli veya müşterek bahis oynatıp oynatmadığı, oynanmasına yer veya imkân sağlayıp sağlamadığı ya da yurt dışında oynatılan her çeşit bahis veya şans oyunlarının Türkiye’den oynanmasına imkan sağlayıp sağlamadığı hususlarında rapor alındıktan sonra, hukuki durumunun tayin ve takdiri gerekirken hiçbir teknik inceleme yaptırmadan eksik araştırma ve kovuşturma ile yasadışı bahsin yurtdışından oynandığına ilişkin kabulün hangi sebebe dayandığı hususunun tartışılmadığı yetersiz gerekçe ile yazılı şekilde hüküm kurulması..”

Yasadışı Bahis Suçu ile Bağlantılı Olarak  Para Nakline Aracılık Etme Suçu

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un 5/1. maddesinin (c) bendinde spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık etme fiili de suç olarak düzenlenmiştir. Anılan düzenleme kapsamında yasadışı bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişiler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılmaktadır.

Yasadışı bahis veya şans oyunlarına ilişkin para nakline aracılık etme suçu, fiziksel olarak bir paranın bir yerden başka bir yere götürülmesi suretiyle gerçekleşebileceği gibi; banka veya elektronik para ödeme hesabı üzerinden trans­fer yapılması veya kişinin kendi banka hesabının para nakli için kullanılmasına izin vermesi suretiyle de işlenebilecektir.

7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (c) bendi kapsamında para nakline aracılık etme suçunun oluşabilmesi için spor müsabakaları üzerinde Kanuna dayalı olmaksızın oynatılan bahis veya şans oyunlarına ilişkin para nakline aracılık edilmiş olması gerekir. Para; “Devletçe bastırılan, üzerinde değeri yazılı kağıt veya metalden ödeme aracı, nakit” olarak tanımlanmaktadır. Bununla birlikte 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun “Paraya eşit sayılan değerler” başlıklı 198. maddesinde para hükmünde olduğu düzenlenen Devlet tarafından ihraç edilip de hamiline yazılı bonolar, hisse senetleri, tahviller ve kuponlar, yetkili kurumlar tarafından çıkarılmış olup da kanunen tedavül eden senetler, tahviller ve evrak ile milli ziynet altınlarının trafiğine aracılık etmek de bu suçu oluşturacaktır.

Kripto varlıkların ise para niteliği taşımadığı kabul edilmektedir. Kripto varlıklara ilişkin Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası tarafından yayımlanan Ödemelerde Kripto Varlıkların Kullanılmamasına Dair Yönetmelik’in 3’üncü maddesine göre kripto varlık; “dağıtık defter teknolojisi veya benzer bir teknoloji kullanılarak sanal olarak oluşturulup dijital ağlar üzerinden dağıtımı yapılan, ancak itibari para, kaydi para, elektronik para, ödeme aracı, menkul kıymet veya diğer sermaye piyasası aracı olarak nitelendirilmeyen gayri maddi varlıklar” olarak tanımlanmıştır. Bu nedenle öğretide, yasadışı bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak kripto varlıkların transferi halinde de 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (c) bendinde düzenlenen suçun oluşmayacağı, kanunilik ilkesi nedeniyle kripto varlıkların da para trafiğine aracılık etme kapsamına alınması gerektiği ifade edilmektedir.

Elektronik para ise bir ülke içerisinde yasal ödeme aracı olarak kullanılabilen ve tedavülde olan itibarı para biriminin elektronik formunu içeren ve bu yolla kullanılan para biriminin karşılığı olan para olarak tanımlanabilir. Elektronik paralar, 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun’un 3. maddesinin (ç) ve (d) bentlerine göre bu parayı ihraç etmeye yetkili kuruluş tarafından kabul edilen fon karşılığı ihraç edilen, elektronik olarak saklanan, Kanunda tanımlanan ödeme işlemlerini gerçekleştirmek için kullanılan ve elektronik para ihraç eden kuruluş dışındaki gerçek ve tüzel kişiler tarafından da ödeme aracı olarak kabul edilen parasal değeri ifade etmektedir. Elektronik para ancak bu parayı çıkarmaya yetkili kuruluş tarafından çıkarılabilir. Bu nedenle, yasadışı bahis veya şans oyunlarına ilişkin olarak elektronik para nakline aracılık etmenin de 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (c) bendinde düzenlenen suçu oluşturacağı kabul edilmektedir.

Reklam Vermek veya Başka Şekilde Yasadışı Bahis Oynamaya Teşvik Etme Suçu

Reklam vermek suretiyle yasadışı bahis suçlarına teşvik etme internet üzerinde sık rastlanan bir durumdur. Reklam vermek veya sair yollarla kişileri yasadışı bahis ya da şans oyunu oynamaya teşvik etmek, 7258 sayılı Kanun’da suç olarak düzenlenmiştir. Kişileri reklam vermek ve sair surette yasadışı bahis oynamaya teşvik edenler, 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (ç) bendi kapsamında bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.

Reklam; bir şeyi halka tanıtmak, beğendirmek ve böylelikle sürümünü sağlamak için denenen her türlü yol ve bu amaçla kullanılan yazı, resim, film ve benzeri araçlar olarak tanımlanabilir. Kanunda reklam verme veya “sair surette” şeklinde bir ibare yer aldığından, sosyal medya (Facebook, Instagram, Twitter vb.) paylaşımları ile yasadışı bahisin teşvik edilmesi de suç olarak kabul edilmektedir.

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un 5/1. maddesinin (ç) bendinde düzenlenen suç, serbest hareketli bir suçtur. Kişilerin telefonuna kısa mesaj gönderilmesi, sosyal medya paylaşımları üzerinden çeşitli yasadışı bahis sitelerinin tanıtımının yaptırılması veya yapılması; hatta internet üzerinden yasadışı bahis oynayan bir kişinin kendi arkadaşlarına, kullandığı internet sitesinde oynadığı bahsin maddi getirisinin daha yüksek olduğundan söz ederek onları da bu internet sitesini kullanmaya teşvik etmesi halinde de bu suçun oluşacağı kabul edilmektedir.

Suç serbest hareketli bir suç olarak düzenlendiğinden, herhangi bir şekilde reklam vermek veya yasadışı bahis veya şans oyunlarının oynanmasını teşvik etmek suçun vücut bulması için yeterlidir. 7258 sayılı Kanun’un 5/1. maddesinin (ç) bendi kapsamında suçun oluşabilmesi için, failin reklam vermek veya sair suretle kişileri yasadışı bahis veya şans oyunu oynamaya ikna etmesi, başka bir deyişle örneğin reklamı gören kişilerin bahis oynaması gibi bir netice aranmamaktadır.

Yasadışı Bahis Oynama

Yasadışı bahis oynama, 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’da suç olarak değil kabahat olarak düzenlenmiştir. Anılan Kanun’un 5/1. maddesinin (d) bendine göre; spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılmaktadır. Adli para cezası ödenmediğinde hapis cezası ile sonuçlanabilecek bir yaptırım türüdür. Ancak yasadışı bahis oynama nedeniyle verilen idari para cezası ise hapis cezasına çevrilemez, ödenmediği zaman cebri icra yoluyla ilgilisinden tahsil edilebilir.

Yasadışı bahis oynama nedeniyle idari para cezası ile cezalandırılan kişi, 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 7. maddesinde düzenlenen şekilde “genel itiraz yolu” ile bu para cezasına karşı Sulh Ceza Hakimliğine itiraz edebilirler.

Yasadışı bahis oynamak kabahat olarak kabul edildiği için yasadışı bahis oynayanlara 5.000 TL ile 20.000 TL arasında idari para cezası ile cezalandırılır. İdari para cezasına karşı sulh ceza hakimliklerine itiraz edilebilir. İdari para cezası ödenmezse, haciz ve icra takibi başlatılabilir, ancak hapis cezası uygulanmaz.

Yargıtay 19. Ceza Dairesinin 2020/3653E., 2023/2967K. sayılı ve 15.3.2021 tarihli kararına göre;

5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 15/2. maddesinde yer alan kabahatlerdeki içtima uygulamasına yönelik “Aynı kabahatin birden fazla işlenmesi halinde her bir kabahatle ilgili olarak ayrı ayrı idari para cezası verilir. Kesintisiz fiille işlenebilen kabahatlerde, bu nedenle idari yaptırım kararı verilinceye kadar fiil tek sayılır.” düzenlemesi ile ancak kesintisiz fiille işlenebilen kabahatler yönünden idari yaptırım uygulanana kadar tek fiil sayılacağının kabul edildiği, somut olaya bakıldığında ise kabahatlinin, başvurusunun reddine dair .. Anadolu 8. Sulh Ceza Hakimliğinin … tarih, … D.İş sayılı kararına karşı 20/01/2020 havale tarihli itiraz dilekçesinde, bahis sitesine 2.000,00 TL göndermek istediğini, ancak site yetkilisinin isteği üzerine parayı iki ayrı transfer işlemiyle … isimli hesaba gönderdiğini ve bu paralarla bahis oynadığını beyan ettiği, dosya içerisinde de kabahatlinin bu beyanı dışında aynı gün gönderilen bu paraların ayrı bahis oynama işlemleri için gönderildiğine dair herhangi bir bulgu da bulunmadığı, bu itibarla sanığın bahis oynamak amacıyla iki işlemle para gönderme eyleminin tek fiil olarak kabulünün gerektiği,

Yasadışı Bahis Oynayanların Tespit Edilmesi

Yasadışı bahis oynayanlar genellikle bankalar ve finansal sistemler aracılığıyla tespit edilir. Özellikle şüpheli işlem hareketleri, büyük miktarda para transferleri, yurtdışı kaynaklı işlemler, sık ve tekrarlayan transferler gibi anormal faaliyetler MASAK (Mali Suçları Araştırma Kurulu) tarafından izlenir. Ayrıca, bahis oynanan sitelerin kayıtları, kullanıcıların IP adresleri ve ödeme yöntemleri de tespit sürecinde kullanılır. Bankalar da, yasadışı bahis sitelerine yapılan ödemeleri belirleyerek ilgili birimlere raporlar.

Adli sicil kaydı, suç niteliği teşkil eden fiiller hakkında mahkemeler tarafından verilen kesinleşmiş cezalar için tutulur. Yasadışı bahis oynatma, oynanması için yer ve imkan sağlama, yasadışı bahsi teşvik etme, yasadışı bahse dayalı para nakline aracılık etme nedeniyle hükmedilen ve kesinleşen adli para cezası ve hapis cezası adli sicil kaydına işler. Ancak yasadışı bahis oynama nedeniyle verilen idari para cezası ise adli sicil kaydına işlemez ve memuriyete etki etmez.

Yasadışı Bahis Oynarken VPN Kullanmak Güvenli mi?

Yasadışı bahis oynayan kişiler, VPN, sanal cüzdanlar veya farklı ödeme yöntemleri kullanarak yakalanmaktan kaçınmayı denemektedir. Ancak, bankalar ve finans kurumları bu işlemleri MASAK ve diğer güvenlik birimleriyle paylaşarak şüpheli hareketleri takip eder. Ayrıca, birçok yasadışı bahis sitesi kolluk kuvvetleri tarafından takip edilir, bu nedenle yasadışı bahis oynayanların yakalanmama olasılığı çok düşüktür. Özellikle sürekli bahis oynayanlar veya büyük miktarlarda para transferi yapanlar, banka hesabını kullandıranlar için risk daha yüksektir.

Yasadışı Bahis İddiasıyla Banka Hesaplarına El Konulması

Söz konusu yasadışı bahis cezası ve suçlara ilişkin olarak en çok uygulanan tedbirlerden biri ilgili kişinin banka hesaplarına el konulmasıdır. Elkoyma kararı alınabilmesi için Mali Suçları Araştırma Kurulu (MASAK)’ndan suçtan elde edilen değere ilişkin rapor alınır.

Suçun işlendiğine ilişkin somut delillere dayanan kuvvetli şüphe bulunması halinde elkoyma işlemi yapılabilir. MASAK’tan alınan rapor uyarınca Sulh Ceza Hakimliğince elkonulma kararı verilir. Bu karara karşı 7 gün içinde itiraz edilebilir. Bu kapsamda elkonulma kararına itiraz edilmesi için hukuki yardım alınmasında fayda olacaktır.

Yasadışı Bahis Oynatma Suçunda Tedbirler

Yasadışı Bahis Suçlarında Teknik Takip Tedbirleri

5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu’na göre teknik takip tedbirleri; “iletişimin denetlenmesi”, “gizli soruşturmacı”, “teknik araçlarla izleme” tedbirleridir. 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun çerçevesinde düzenlenmiş olan yasadışı bahis suçlarında da Ceza Muhakemesi Kanunu’nda düzenlenen tüm teknik takip tedbirleri uygulanabilmektedir:

– İletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması: İletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması: Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 135. maddesinde düzenlenmiştir. İletişimin tespiti, belli bir telefon numarasından kimlerin ne zaman arandığı, konuşmanın ne kadar süreyle yapıldığı (HTS kaydı), elektronik posta yoluyla kimlerle iletişim kurulduğu hususlarının tespit edilmesidir. İletişimin dinlenmesi ve kayda alınması, en az iki kişi tarafından telekomünikasyon araçlarıyla yapılan görüşmenin dinlenerek kayda alınmasıdır. Yasadışı bahis suçlarından herhangi birinden şüpheli konumunda bulunan kişiye bu tedbirler uygulanabilecektir.

– Gizli soruşturmacı görevlendirilmesi: Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 139. maddesinde düzenlenen gizli soruşturmacı; örgütlü suçlar, silah kaçakçılığı, uyuşturucu madde ticareti vb. suçlara ilişkin yapılan soruşturmada kimliği gizlenerek gerektiğinde örgüt içine sızmak, gözetlemek, izlemek, örgüte ilişkin her türlü araştırmada bulunmak ve örgütün işlediği suçlarla ilgili iz, eser, emare ve delilleri toplamak ve muhafaza altına almakla görevlendirilen kamu görevlisidir. Yasadışı bahis suçlarında, suçun örgütlü olup olmamasına bakılmaksızın gizli soruşturmacı görevlendirilmesi mümkündür.

– Teknik araçlarla izleme: Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 140. maddesinde düzenlenen teknik araçlarla izleme, şüpheli veya sanığın kamuya açık alanlardaki faaliyetlerinin ve işyerinin izlenmesi, ses veya görüntü kaydına alınmasıdır. Yasadışı bahis suçlarında şüpheli konumundaki kişi hakkında teknik araçlarla izleme kararı alınabilir.

Yasadışı Bahis ve Şans Oyunlarına ilişkin Suçların İşlenmesi Halinde Uygulanabilecek  Diğer Tedbirler

7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlemesi Hakkında Kanun’un 5. maddesi kapsamında yasadışı bahis ve şans oyunlarına ilişkin suçların işlenmesi halinde eşya ve kazanç müsaderesi, tüzel kişilere özgü güvenlik tedbirleri, eşimin engellenmesi, mühürlenerek iş yerinin kapatılması ve ruhsatın iptali tedbirlerine hükmolunabilir. Yasadışı bahis suçlarına ilişkin uygulanabilecek tedbirler anılan maddede düzenlenmiştir;

Bu madde kapsamına giren suçlarla bağlantılı olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir.

Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.

Bu madde kapsamına giren suçlarla ilgili olarak, 4/5/2007 tarihli ve 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun erişimin engellenmesine ilişkin hükümleri uygulanır. Bu madde kapsamına giren suçların işlendiği işyerleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.”

Eşya veya Kazanç Müsaderesi Tedbiri

5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 54. maddesinde düzenlenen eşya müsaderesi, iyiniyetli üçüncü kişilere ait olmamak koşuluyla, kasıtlı bir suçun işlenmesinde kullanılan veya suçun işlenmesine tahsis edilen ya da suçtan meydana gelen eşyanın zoralımıdır. Türk Ceza Kanunu’nun 55. maddesinde düzenlenen kazanç müsaderesi ise, suçun işlenmesi ile elde edilen veya suçun konusunu oluşturan ya da suçun işlenmesi için sağlanan para vb. maddi menfaatler ile bunların değerlendirilmesi veya dönüştürülmesi sonucu ortaya çıkan ekonomik kazançların zoralımıdır.

Yasadışı bahis suçlarıyla bağlantılı olarak; spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edilir. Bu madde kapsamına giren suçlardan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur (7258 sayılı Kanun md.5/2).

Bu hükümler uyarınca, yukarıda bahsedilen yasadışı bahis cezası ve suçlarla bağlantılı olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri müsadere edilir. Bu madde kapsamına giren suçların failinin bir tüzel kişilik olması halinde ise tüzel kişilere özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.

Yasadışı bahis oynatma suçlarına ilişkin soruşturmalarda şüphelilerin ait yerlerde yapılan arama işlemlerinde suçta kullanıldığı şüphesiyle elde edilen materyallere de el konulmaktadır.

Yargıtay 7. Ceza Dairesinin 2023/14524E., 2023/10876K. sayılı ve 9.9.2021 tarihli kararına göre;

İş yerinde ele geçirilen ve adli emanete alınan suç eşyalarından oynanmış bahis kuponunun dosyada delil olarak saklanmasına, ele geçirilen bilgisayar harddiski, printer, dizüstü bilgisayarın 7258 Sayılı Kanun’un 5/2. maddesi göndermesiyle Türk Ceza Kanunu’nun 54. maddesi uyarınca müsaderesine, iş yerinde masa üzerinde bulunan 170 TL ile sanığın üzerinde ele geçen 810 TL hakkında ise; ele geçe kuponların ve masa üstündeki not kağıtlarında yazılı miktarla illiyet bağı kurulmak suretiyle, bu kuponların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değeri olup olmadığının ve TCK’nın 55. maddesi kapsamında suçun işlenmesi ile elde edilen veya suçun konusunu oluşturan ya da suçun işlenmesi için sağlanan maddi menfaat olup olmadığının araştırılması sonucunda, şartları varsa; 7258 Sayılı Kanun’un 5/2. maddesi göndermesiyle, TCK’nın 55. maddesinde yazılı kazanç müsaderesi hükümlerine göre bir karar verilmesi gerekirken;

Mahkemece, ele geçen para da dahil olmak üzere, adli emanette kayıtlı olan tüm eşyaların dosyada delil olarak saklanmasına karar verilmesi kanuna aykırı olduğundan hükmün, 5320 Sayılı Kanun’un 8/1. maddesi gereğince uygulanması gereken 1412 Sayılı CMUK’nın 321. maddesi uyarınca, tebliğnameye aykırı olarak bozulmasına…

Taşınmazlara, Hak ve Alacaklara Elkoyma Tedbiri

Soruşturma veya kovuşturma konusu suçun işlendiğine ve bu suçlardan elde edildiğine dair somut delillere dayanan kuvvetli şüphe sebebi bulunan hallerde, şüpheli veya sanığa ait aşağıdaki değerlere el konulabilir:

a) Taşınmazlar,

b) Kara, deniz veya hava ulaşım araçların,

c) Banka veya diğer malî kurumlardaki her türlü hesab,

d) Gerçek veya tüzel kişiler nezdindeki her türlü hak ve alacaklar,

e) Kıymetli evrak,

f) Ortağı bulunduğu şirketteki ortaklık payları,

g) Kiralık kasa mevcutları,

h) Diğer malvarlığı değerleri.

Somut olarak belirlenen bu taşınmaz, hak, alacak ve diğer malvarlığı değerlerinin şüpheli veya sanıktan başka bir kişinin zilyetliğinde bulunması halinde dahi, elkoyma işlemi yapılabilir.

Yasadışı Bahis Suçlarında Erişimin Engellenmesi

7258 sayılı Kanun kapsamında yasadışı bahisle ilgili internet sitesi veya reklam, sosyal medya paylaşımları vb. içeriklere erişimin engellenmesine ilişkin olarak, 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun hükümleri uygulanır. 5651 sayılı Kanun’da yer alan hükümler uyarınca erişimin engellenmesi; “alan adından erişimin engellenmesi, IP adresinden erişimin engellenmesi, içeriğe (URL) erişimin engellenmesi ve benzeri yöntemler kullanılarak erişimin engellenmesini” ifade eder. Bu kapsamda spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının oynanması için kullanılan internet sitesinin tamamı veya sadece yasadışı bahise ilişkin sayfa hakkında erişimin engellenmesi mümkündür.

Yasadışı Bahis Oynatma Suçunda İşyerinin Kapatılması

yasadışı bahis oynatanlar hakkında hapis cezası ve adli para cezası verileceği gibi,  yasadışı bahis oynanan işyerleri hakkında da “mühürlenerek kapatma” ve “ruhsatın iptali” tedbirleri uygulanır. Yasadışı bahis oynatma suçu veya yasadışı bahis oynamaya yer veya imkan sağlama suçlarının işlendiği işyerleri, 7258 sayılı Kanun 5. maddesi kapsamında mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle mühürlenerek kapatılır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatları mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edilir.

Kayseri Ceza Avukatı

Alanında yetkin Kayseri ceza avukatı kadrosu ve 15 yılı aşkın deneyimi ile Zülküf Arslan Hukuk Büromuz; ceza yargılamalarında savunma hakkını ve hak arama özgürlüğünü temin ederek taraflara avukatlık ve hukuki danışmanlık hizmeti vermektedir.

Ceza davalarında gerekli başvuru veya itirazların zamanında ve usulüne uygun yapılması açısından alanında uzman bir Kayseri ceza avukatı veya ağır ceza avukatından hukuki yardım alınması faydalı olacaktır. Yargılama sırasında herhangi bir mağduriyete ve hak kaybına uğramamak için güncel mevzuat ve Yargıtay kararlarının takip edilmesi önem arz etmektedir. 

Alanında yetkin Kayseri Avukat kadrosu ve 15 yılı aşkın deneyimi ile Zülküf Arslan Hukuk Büromuz, savunma hakkını ve hak arama özgürlüğünü temin ederek Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) başvuru sürecinde taraflara hukuki yardım sunmaktadır. Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) başvuru sürecinde herhangi bir mağduriyete veya hak kaybına uğramamak için gerekli başvuruların zamanında ve usulüne uygun yapılması büyük önem arz etmektedir. Bu süreçte, alanında uzman bir avukattan hukuki yardım alınması faydalı olacaktır. Zülküf Arslan Hukuk Bürosu olarak; Yalçınkaya Kararı başta olmak üzere AİHM kararlarının Türkçe çevirilerini yapan Eski AİHM Hukukçusu Dr. Orhan Arslan koordinatörlüğünde müvekkillerimize Anayasa Mahkemesi ve AİHM başvurusunun yanı sıra emsal AYM ve AİHM Kararları çerçevesinde yeniden yargılama başvurusu hususunda da hukuki destek vermekteyiz.

Kayseri ceza avukatı veya Anayasa Mahkemesi (AYM) ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM)’ne başvuru yapmak ve süreci takip etmek için bir avukat arıyorsanız 15 yılı aşkın deneyimi ile avukat kadromuzdan dava süreci, hukuki statünüz, haklarınız ile başvuru ücret ve masrafları konusunda ön bilgi alabilir; detaylı bilgi ve tüm sorularınız için bizimle iletişime geçebilir veya yüz yüze görüşmek için Zülküf Arslan Hukuk Büromuzu ziyaret edebilirsiniz.